konsulent - medarbejderes sekundære kompetencer

06.09.2017
Print Facebook LinkedIn Twitter Mail Facebook LinkedIn Twitter Mail Hvis du deler indholdet, vil udbyderen kunne sætte cookies på din computer.

Spørgsmål

Jeg sidder og har et brændende ønske om at blive iværksætter, dog er jeg meget nervøs for at vælge forkert ift. virksomhedstypen?

Jeg står selv med konceptet og ingen andre er på nuværende tidspunkt involveret i oprettelsesprocessen.

forretningskonceptet er at fungerer som ekstern konsulent for virksomheder. Det jeg ønske at tilbyde virksomhederne er portefølje oprettelse af deres medarbejderes sekundære kompetencer. Dette giver arbejdsgiveren mulighed for at drage nytte af medarbejderen på flere parameter end det som vedkommende oprindeligt er ansat til.

f.eks.
Virksomheden skal til at have udarbejdet et større foto materiale og derfor skal de rekrutterer en ekstern fotograf som vil koste 20.000 kr.

Arbejdsgiver er midlertidig ikke klar over at medarbejder A, har taget flere kurser indenfor fotofremstilling og derfor kan varetage denne opgave med stort udbytte for virksomheden.

ved at have haft kendskab til medarbejder A's sekundærer kompetencer ville virksomheden have kunne spare 20.000 kr. samtidig med at medarbejderen havde fået mulighed for at kombinere fritidsinteressen med arbejdslivet, hvilket ville skabe øget motivation, fastholdelse og trivels.

Svar

Idéen virker god og spændende.
Det enkleste er at oprette en personlig virksomhed på virk.dk - og så afvente virksomhedens forløb. Får du så godt fat, at du skal have ansatte eller foretage andre investeringer, kan du overveje at ændre virksomheden til et selskab, hvorved dit ansvar begrænses.
Ved oprettelsen skal du momsregistreres.
Modtager du offentlige ydelser, skal du være påpasselig med ikke at afgive forkerte oplysninger.
Når året er gået afklarer du, om du skattemæssigt bør anvende virksomhedsskatteordningen - det afhænger af dit overskud.
Det er altid en god idé at gennemgå uddannelsesforløb for iværksættere, som din kommunes erhvervsafdeling kan tilbyde. Så får du din forretningsplan forfinet, så du arbejder mere målrettet.

Svar af:
Billede af Per Nielsen

Per Nielsen

Se alle svar fra Per Nielsen (100)

Advokat Per Nielsen arbejder primært med fast ejendom og sager i tilknytning hertil: bobehandling, administration, udlejning, ejerforeninger, retssager, overdragelse, skat og matrikulære forhold. Siden 2010 desuden frivillig i Forbrugerrådets Gældsrådgivning.

Kommentar

NB: Det er IKKE muligt at stille nye eller uddybende spørgsmål via kommentarfeltet

Du skal svare på dette spørgsmål, så vi kan undgå systematisk spamudsendelse.